Innholdsmangfold i norske filmer og serier

Denne rapporten kartlegger, analyserer og diskuterer mangfold i norske filmer og serier i årene 2012, 2017 og 2022. Rapporten er skrevet på oppdrag for Norsk filminstitutt (NFI) som et ledd i deres systematiske arbeid for likestilling og mangfold.

Rapporten består av to deler. Den første delen presenterer en kvantitativ kartlegging av mangfold i 100 norske serier og filmer. Den andre delen presenterer en kvalitativ innholdsanalyse av 14 filmer og serier.

Kjønnsbalansen i norsk film er skjev. I de seks viktigste rollene er nesten to av tre menn (64 %). Denne skjevheten finner vi i både 2012, 2017 og 2022. Vi finner ingen karakterer som gestalter en annen kjønnsidentitet enn menn og kvinner i de 100 filmene og seriene vi har undersøkt.

I kartleggingen målte vi etnisk mangfold ved å undersøke landbakgrunnen til skuespillerne. Vi fant da at karakterer som spilles av skuespillere med annen landbakgrunn enn norsk, er betydelig underrepresentert i forhold til befolkningen i Norge. Blant de 580 karakterer vi kartla, fant vi kun en karakter med samisk opphav. Vi registrerte ingen karakterer som tilhører en av de nasjonale minoritetene i Norge.

I kartleggingen av seksuelt mangfold finner vi at 4 % av karakterene i filmene og seriene var i en homofil, lesbisk eller bifil parrelasjon. Dette er noe lavere enn estimatet av den norske befolkingen.

Det geografiske mangfoldet har vi målt ved å undersøke hvor handlingen finner sted samt dialektene på karakterene. I vår kartlegging av hvor handlingen i serier og filmer foregår, fant vi at Oslo var sterkt overrepresentert. For å måle mangfold i sosial bakgrunn, kartla vi de yrkene karakterene hadde. Vi fant at yrker som krever universitets og høgskoleutdanning er overrepresentert i norske filmer og serier.

I rapportens kvalitative analyse av mangfold og representasjon i 14 filmer, blir det påpekt at strategiene for å redusere risiko ved å basere seg på allerede kjente konsept, kan begrense rommet for originale verk og nyskaping.

Rapporten undersøker også hvordan NFIs støtteordninger påvirker mangfoldet. I den kvantitative delen fant vi ingen utpregede forskjeller i kjønnsfordelingen mellom filmer som har mottatt ulike former for tilskudd fra NFI og filmer som ikke har gjort det, men vi fant at filmer som har fått NFI tilskudd basert på konsulentvurdering har et noe større mangfold enn filmer basert på markedsvurdering. Dette fant vi også i den kvalitative delen. Filmene som har fått konsulenttilskudd fra NFI er mer mangfoldige knyttet til forskjellige former for fremstillinger av sentrale karakterer, sammenlignet med dem mest populære filmene som har fått markedstilskudd.

Forfatter

Bård Kleppe, Ingeborg Holmene og Line Elise Holmboe

Utgitt

04.03.2024

Type

Rapport

Rapport

803

ISBN

978-82-336-0653-4

Last ned