Monica Bjerklund
Monica Bjerklund er forskergruppeleder innen helse, utdanning og velferd. Hun er seniorforsker.
Bjerklund har over tjue års erfaring fra universiteter og høgskoler, hvor hun har vært dosent i spesialpedagogikk. Der har hun arbeidet med forskning, vitenskapelig publisering, formidling, undervisning og veiledning innen vitenskapsteori og metode, pedagogikk, barnehagepedagogikk, spesialpedagogikk, sosialt arbeid, barnevern, psykososial helse blant barn og unge, psykisk helsearbeid og flerkulturelt arbeid. Hun har erfaring både fra forskning i norsk kontekst og internasjonale forskningsprosjekter i regi av EU. I tillegg har hun bred kompetanse på veiledning av profesjonsutøvere innen profesjonsrelaterte emner.
Hennes forskningsinteresser er bl.a. folkehelsearbeid, psykososialt arbeid, helse, diagnoser, oppvekst og familie, sosioøkonomiske levekår, kulturell bærekraft, vold og overgrep i asylmottak, mangfold, inkludering, frafall i videregående opplæring, helsefremmende arbeid i barnehagen, kvalitet i barnehagen, barnehageeiere, urfolksforskning/samisk forskning og livsmestring.
Hun er prosjektleder i det nasjonale barnehageprosjektet: Samiske barnehager som helsefremmende arena i 2019-2022. Prosjektet er finansiert av Samisk nasjonal kompetansetjeneste - psykisk helse og rus (SANKS).
Hennes dr.philos prosjekt omhandler barnehagens speiling og synliggjøring av familiemangfold.
Prosjekter
-
Brukerundersøkelse i Krødsherad
Brukerundersøkelse ved Krødsherad skole blant foreldre og barn fra 1.-10.trinn.
-
Evaluering av tiltaksutvikling i Sammen Mot – Forebygging av vold og overgrep i et folkehelseperspektiv
Helsedirektoratet ga i 2019 midler til en ny tilskuddsordning for å fremme lokalt forebyggende arbeid mot vold og overgrep i Folkehelseprogrammet. Vestfold og Telemark…
-
Veiledning for å styrke kvaliteten i barnehagen
Konsortiet Telemarkforsking, Dronning Mauds Minne Høgskole, Høgskolen i Østfold og OsloMet Storbyuniversitetet gjennomfører prosjektet Veiledning til barnehageeiere for å styrke kvaliteten i barnehagen. Prosjektet…
-
Samiske barnehager som helsefremmende arena
Vi ønsker å undersøke hvordan nord-, lule- og sørsamiske barnehager arbeider for å tilby et helsefremmende miljø i tråd med rammeplanen for barnehagen (Kunnskapsdepartementet…