
VR ga symptomlindring, glede og mestring
desember 11, 2024Hvordan opplever de som deltar i arbeidsrettet rehabilitering virtual reality (VR) briller? Dette er temaet for en ny forskningsartikkel og studie som Telemarksforskings Irene Larsen Øyeflaten har deltatt i.
– Det korte svaret er at VR har stort potensiale – og kan gi både symptomlindring, glede, mestring og økt kognitiv tilstedeværelse, forteller Øyeflaten.
Artikkelen Virtual Reality Gaming in Occupational Rehabilitation – User Experiences and Perceptions ble nylig publisert i Dovepress. Den baserer seg på en kvalitativ studie som Øyeflaten har gjennomført i samarbeid med Anita Dyb Linge (Muritunet), Thomas Johansen (Rehabiliteringssenteret AiR), Tarjei Urup Helle (AiR), Chris Jensen (AiR), Anniken Hjellbakk Hole (Muritunet) og Randi Jepsen (Røde Kors Haugland Rehabiliteringssenter).
VR-briller i rehabilitering
– VR-briller er blitt brukt mye på rehabiliteringsfeltet, men er fortsatt et relativt uutforsket område innen arbeidsrettet rehabilitering, forteller Øyeflaten.
Rehabiliteringssenteret AiR på Rauland, Røde Kors Haugland Rehabiliteringssenter i Flekke, samt Muritunet avdeling Valldal og Moa, initierte derfor til et forskningssamarbeid. Hensikten var å undersøke pasienters erfaringer og opplevelser med bruk av VR-briller i arbeidsrettet rehabilitering.
Symptomlindring, energi og mestring
Studien involverte totalt 15 pasienter der datainnsamlingen ble gjennomført ved hjelp av intervjuer rett før eller etter at pasientene ble skrevet ut fra rehabiliteringsoppholdet. Analysen resulterte i fire hovedtemaer som oppsummerer funnene:
- Pasientene rapporterte at VR-brillene tvang dem til å fokusere fullt ut på den virtuelle verdenen. Dette resulterte i et beskyttet miljø som skjermet dem fra ytre stimuli, noe som er spesielt verdifullt i en rehabiliteringskontekst hvor distraksjoner kan være en utfordring.
- Spillet Beat Saber, et rytmebasert VR-spill, bidro til å gi pasientene en følelse av glede og energi. Dette bidro til en positiv opplevelse som økte utholdenhet og motivasjon.
- Ett av de mest interessante funnene var at VR-spillet ga pasientene et fristed hvor de kunne oppleve lindring fra både mentale og fysiske symptomer.
- Pasientene opplevde en følelse av mestring og utfordring gjennom spillet, noe som er viktig for å bygge selvtillit og motivasjon.
Økt kognitiv tilstedeværelse
– Funnene indikerer at VR-trening kan være en kraftfull og ny opplevelse som skiller seg fra tradisjonelle rehabiliteringsmetoder. Ved å skape et fokus på ‘her og nå’, kan VR-trening gi en mer motiverende og effektiv rehabiliteringsprosess. Dette kan være spesielt nyttig for pasienter som har utfordringer med å holde seg motivert gjennom vanlig trening, fortsetter Øyeflaten.
Forskerne fant også at pasientene rapporterte om økt kognitiv tilstedeværelse og mentalt fokus etter VR-aktiviteten. Dette økte fokuset kan ha positive effekter på arbeidsevne og daglig funksjon. Ved å forbedre kognitiv funksjon, kan VR-trening bidra til en mer helhetlig rehabilitering som tar opp både fysiske og mentale aspekter.
VR-teknologiens potensiale
VR-teknologi representerer en spennende og ny tilnærming i arbeidsrettet rehabilitering. Funnene fra studien viser at VR er en motiverende aktivitet som forbedrer fokus og gir symptomlindring, glede og mestring. Fremtidig forskning bør fokusere på hvordan VR kan kombineres med andre rehabiliteringsmetoder på en måte som gir størst mulig utbytte for pasienten.
Du kan lese hele artikkelen her.
Denne saken bygger på sak skrevet av Anita Dyb Linge, FoU-leder, Muritunet, og som er publisert på Rehabiliteringssenteret AIRs hjemmeside.