Unges medvirkning = nøkkelen til deltakelse
oktober 17, 2024Hvordan få ungdom til å delta i kulturaktiviteter? Telemarksforsking har undersøkt festivalen Jessheim Experience og funnet at unges medvirkning er nøkkelen til engasjement.
Arrangørene bak Jessheim Experience ønsket å få lokal ungdom på scenen og som publikum. Det viste seg å være vanskeligere enn antatt.
– Vi har undersøkt hva som feilet og hørt med den lokale ungdommen selv for å finne ut hvordan arrangørene best kan lykkes i få ungdom med som deltakere på og foran scenen, forteller prosjektleder Line Elise Holmboe.
Resultatene er basert på intervjuer med lokal ungdom om ønsker for fritiden sin og hva som gjør dem interessert i å delta på kulturaktiviteter og beskrevet i rapporten «Ungdommens kulturdeltakelse i storbyens randsone». Prosjektet er støttet av Viken fylkeskommune og deres FORREGION-midler.
Jessheim Experience
Festivalen Jessheim Experience gikk av stabelen høsten 2023. Initiativtakerne ønsket å stimulere til kreativitet og nettverking blant ungdom på Ullensaker og Gardermoen – på tvers av kunstnerisk uttrykksform.
Kommunikasjonsbyrået Ideas + Action Agency, drevet av Hilde Rasch og Henning Andersen, var initiativtakerne. Disse to har stor tro på unges skaperkraft og på at det oppstår gode synergier når kreative mennesker kommer sammen. De ønsker å utvikle talenter og bygge sterke kreative nettverk som er avgjørende for enkeltutøvere, og som fungerer som byggesteiner i lokalsamfunnet.
Til tross for en rekke tiltak, kommunikasjonsarbeid spesielt rettet mot ungdom og at det meste av festivalprogrammet var gratis, viste det seg likevel å være vanskelig å få ungdommen til å komme på Jessheim Experience 2023.
– Da ungdommene ikke sluttet opp om festivalen ønsket de en nærmere undersøkelse av hva som gjorde at de ikke hadde lyktes med å nå ut til ungdom i regionen, forteller Holmboe.
Medvirkning gir synergier
Vi fant at unges medvirkning på lokale arrangementer i seg selv virker som tiltrekningskraft på andre unge.
– At unge selv står på scenen og er med å arrangere festivalen viste seg å være den mest effektive måten å legitimere arrangementet på og få ungdommen engasjert som publikum og deltakere på workshops på festivalen, forteller Holmboe.
Vil se vennene sine på scenen
– Ungdommen vil se vennene sine på scenen, fortsette Holmboe. Her viste det seg at lærere på musikklinja på Jessheim VGS var nøkkelpersoner da den lokale ungdommen skulle sile hvilke arenaer og arrangementer de vil bruke fritiden sin på.
– Vi erfarte at arenaer hvor ungdom, unge voksne og godt voksne deltar på scenen og som publikum, oppleves som attraktivt for den lokale ungdommen. Samtidig er det er viktig at arenaen er kjent for dem fra før og at de vet at det vil være flere unge på arrangementet.
Sosiale medier mindre viktig for å nå ut
– Vi fant også at sosiale medier ikke viste seg å være den mest effektfulle måten å kommunisere med ungdom. Ungdom blir oversvømt av informasjon gjennom disse kanalene og går ikke hit for å finne ut av lokale tilbud, sier Holmboe.
Skolen, ungdomsklubben og det lokale kjøpesenteret er derimot arenaer hvor det er lettere å spre informasjon, ifølge dem selv.
– Det som imidlertid viser seg å være svært viktig for å nå ut er samarbeid med skolen og andre arenaer der ungdommen allerede deltar som ungdomsklubben og ungdomsrådet, avslutter Holmboe.
Les hele rapporten her.