Familie, oppvekst og utdanning
Familie, oppvekst og utdanning er grunnleggende arenaer for barns og unges utvikling. Vi forsker på hvordan omgivelser, offentlige tjenester og politikk kan bidra til gode oppvekstvilkår og fremme trivsel, læring og sosialinkludering.
Familien er barnets første og viktigste arena for utvikling. Forskning på familieforhold omfatter temaer som foreldreskap, samliv, barnevern, forebyggende programmer og offentlige støtteordninger. vi legger særlig vekt på hvordan offentlige tjenester kan støtte familier i sårbare livssituasjoner og bidra til trygge og stabile oppvekstvilkår. Et eksempel er følgeforskning på familiestøtteprogrammet «Foreldrekompasset», som gir verdifull kunnskap om effekten av slike tiltak.
Forskning på utdanning retter oppmerksomheten mot hvordan skole og barnehage kan fremme læring, trivsel og sosialinkludering. Sentrale temaer inkluderer skolemiljø, spesialpedagogiske tiltak og elevers opplevelse av overganger mellom utdanningsnivåer. I tillegg undersøker vi implementeringen av skolereformen LK20, med fokus på hvordan skoler integrerer kjerneelementer som tverrfaglige temaer og dybdelæring i praksis.
Oppvekstforskning tar for seg hvordan barn og unge påvirkes av familie, nærmiljø, fritidstilbud og offentlige tjenester. Tidlig innsats, tverrfaglig samarbeid og forebyggende arbeid er sentrale temaer. Forskningen utforsker også hvordan ulikheter i levekår og livssituasjon kan påvirke barns utvikling og muligheter. Et viktig bidrag innen dette feltet er analyser av ungdataundersøkelsen, som gir innsikt i ungdoms hverdag og levekår.