Markedshager: Bruk og utvikling av direkte salgskanaler, samarbeid og virkemidler for styrket lønnsomhet

Denne rapporten er et resultat av prosjektet STYRK– Styrking av småskala grønnsaksdyrking gjennom direkte salgskanaler og produsentsamarbeid. Prosjektet har fokusert på småskala grønnsaksprodusenter i form av markedshager og hvordan økt kunnskap og samarbeid kan bidra til å løse utfordringer med markedsføring og omsetning av økologiske grønnsaker.

Problemsstillingene i prosjektet har vært:

  • Hva kjennetegner produksjon, salg og markedsføring hos markedshagedyrkere?
  • Hvilke faktorer påvirker lønnsomheten til markedshagedyrkere med spesielt fokus på valgte salgs-kanaler, markedsføring og hvorvidt økologisk sertifisert? Hva er deres utfordringer og planer framover?
  • Hvordan oppleves fordeler og ulemper med økologisk sertifisering?
  • Hvordan samarbeider markedshagedyrkerne med andre produsenter og aktører?
  • Hvordan kan utvikling i samarbeid, virkemidler og annen støtte bidra til å styrke småskala grønn-saksproduksjon?

Forfatter

Christine Hvitsand, Anna Birgitte Milford, Frøydis Gillund, Viktorija Viciunaite og Jenny Fossum Grønn

Utgitt

12.06.2025

Type

Rapport

Rapport

906

ISBN

978-82-336-0792-0

Last ned