Følgeevaluering av forsøk med programfag Bioøkonomi ved Dokka videregående skole

Sluttrapport

Sammendrag

Dokka videregående skole har gjennomført forsøk med programfaget Bioøkonomi innenfor utdanningsprogrammet studiespesialisering. Forsøket har foregått i tre år fra skoleåret 2022/2023 til 2024/2025. Telemarksforsking og Norges miljø- og biovitenskapelige universitet har hatt i oppdrag å følge og evaluere forsøket, herunder å være en veiledningsressurs i forsøksperioden.

Problemstillingene for følgeevalueringen har vært:

  • Hvordan fungerer læreplanen som ramme for opplæringen?
  • Hva slags erfaringer har de sentrale aktørene med gjennomføringen av faget?
  •  Hva slags kunnskap og kompetanse har elevene oppnådd?

Vi har svart på problemstillingene ved å gjennomgå dokumenter, observere undervisning, intervjue skoleledelse, lærere og elever, fasilitere erfarings- og refleksjonsarena med elever, lærere og skoleledelse, samt fasilitere samskapende prosess med lærere og skoleledelse. Denne sluttrapporten bygger på funn fra to underveisrapporter samt en siste datainnsamling i februar 2025.

Læreplanverket Kunnskapsløftet 2020, læreplanteori og bioøkonomi som konsept har vært viktige rammer for evalueringen. I en eventuell videreføring av faget bør det gjøres justeringer i læreplanen slik at den i større grad spisser seg mot bioøkonomi som et helhetlig fag, og den bør få inn flere grunnleggende økonomiske begreper. Både elever, lærere og skoleledelse opplever bioøkonomi som et framtidsrettet fag som samfunnet har behov for. Faget gir mulighet for innsikt og refleksjon rundt bruk av biobaserte ressurser med tanke på at bruken av ressursene gjøres på en måte som er bærekraftig på lang sikt.

 

Forfatter

Christine Hvitsand og Mette Synøve Nordby

Utgitt

16.06.2025

Type

Rapport

Rapport

916

ISBN

978-82-336-0806-4

Last ned