Er det kun pølse som er fotballmat?

Forsøk med nudging for klimavennlig og vegetarisk mat på stadion til Odds ballklubb

Odds ballklubb har gjort forsøk med nudging for å få publikum til å velge klimavennlig, vegetarisk og sunn mat. I tillegg til å innføre vegetarmat i alle kioskene, ble det ved halvparten av kioskene gitt et ekstra "nudge" eller "dytt" for å friste til å kjøpe vegetarretten framfor den tradisjonelle kioskmaten pølse og pizza.

I forsøket var det prisen som hadde størst effekt på etterspørselen etter vegetarmat, mens effekten av nudget er mer usikker, blant annet på grunn av ulik "støy" i forsøket.

Studien viser at det er komplisert å endre folks vaner, spesielt i en setting som fotballkamper utgjør, men samtidig er det en gryende etterspørsel etter sunnere mat på idrettsarrangement. Prosjektet har frambrakt nyttig kunnskap om utfordringer ved å omstille både tilbydere og etterspørrere av hurtigmat til mer klimavennlig og sunn mat.

For å øke andelen av sunnere og mer klimavennligmat mat anbefales at:

  • prisforholdet mellom matrettene favoriserer det sunne, klimavennlige alternativet
  • endringen blir godt forankret i alle ledd hos tilbyder, spesielt hos de som møter kundene
  • retten smaker godt og ikke framstår som veldig annerledes
  • det gjøres nudges og andre intervensjoner for å bryte ned etablerte kjøpsvaner og åpne opp for nye vaner, slik som en vel gjennomtenkt produktpresentasjon eller å dele ut smaksprøver. Her kan den sosiale konteksten benyttes positivt.

Forfatter

Christine Hvitsand, Heidi Haukelien, Trond Erik Lunder og Knut Løyland

Utgitt

11.05.2016

Type

Rapport

Rapport

376

ISBN

978--82-7401-928-7

Last ned