Elever ved Bioøkonomi 1 på ekskursjon til Bioenergigården. Foto: Christine HvitsandNytt, fremtidsrettet videregåendefag lærer elever bioøkonomi
august 6, 2025Programfaget «bioøkonomi» har blitt testet ut i tre år ved Dokka videregående skole . Christine Hvitsand ved Telemarksforsking har følgeforsket på det nye, fremtidsrettede programfaget.
– Det handler om framtida.
I 2022 ble Lone Sørum og medelever ved bioøkonomi-linja på Dokka videregående skole intervjuet av Oppland Arbeiderblad om det den gang flunkende nye programfaget.
Elevene arbeidet seg gjennom dagligvarer som hadde gått ut på dato for å identifisere hvilke av dem som er gode nok til å dele dem ut, og dermed bidra til å redusere matsvinn.
Utflukten var en del av det nye fagets praktiske tilnærming til undervisningen, som også inkluderer flere bedriftsbesøk og utvikling av egne ungdomsbedrifter.
– Vi prøver å drive variert og ha en praktisk tilnærming til faget. Det er viktig at elevene får se hva det dreier seg om i praksis, sa en av lærerne ved linjen, Jo Wattum, i samme intervju.
Utviklet av lærere og lokale aktører
Han har, sammen med blant andre kollega Kitty Selj, vært med på å utvikle fagets læreplan i samarbeid med lokale aktører fra kommune, næringsliv og organisasjoner, som alle støtter opp om programfaget på ulike måter.
Bioøkonomi-faget ved Dokka videregående skole er den første av sitt slag i Norge og trener elevene i å reflektere over flere sider ved bruk av biologiske ressurser, for å bli i stand til å ta i bruk disse ressursene på en økonomisk, bærekraftig og etisk forsvarlig måte.
Formålet er å ruste dagens unge mot en fremtid der bioøkonomi blir en svært viktig del av overgangen fra fossile ressurser og dårlig ivaretakelse av natur og miljø til et mer bærekraftig samfunn som blant annet benytter biobaserte ressurser i produkter og energi.
Opplever faget som fremtidsrettet
Christine Hvitsand ved Telemarksforsking og Mette Synøve Nordby ved NMBU har følgeforsket på det nye faget. De finner at både elever, lærere og skoleledelse opplever faget som både fremtidsrettet og viktig for å få en bærekraftig samfunnsutvikling – samt at de opplever at kompetansen de tilegner seg er etterspurt av næringslivet.
Elevene som er intervjuet i forbindelse med følgeforskningen sier også at de oppfatter at det de lærer i bioøkonomi er en form for allmennkunnskap som er viktig for alle. Forskerne skriver at de støtter deltakerne i at læreplanen hører hjemme i et studieforberedende løp og at det er behov for kunnskapen faget lærer bort i fremtiden.
Treårig forsøk
Forsøket har foregått i tre år fra skoleåret 2022/2023 til 2024/2025. Telemarksforsking og Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU) har hatt i oppdrag å følge og evaluere forsøket, og å være en veiledningsressurs i forsøksperioden. Oppdragsgiver har vært Innlandet fylkeskommune.
Problemstillingene for følgeevalueringen har vært:
- Hvordan fungerer læreplanen som ramme for opplæringen?
- Hva slags erfaringer har de sentrale aktørene med gjennomføringen av faget?
- Hva slags kunnskap og kompetanse har elevene oppnådd?
Forskerne har funnet at selv om både elever, lærere og skoleledelse har hatt gode erfaringer med faget er det likevel behov for fremtidige justeringer i læreplanen som gjør at faget spisser seg enda mer inn mot bioøkonomi, og da særlig økonomi.
Per i dag finnes det lite undervisningsmateriell, og lærerne ved Dokka videregående skole baserte seg i stor grad på materiell de laget selv. En videreføring av faget fordrer at det blir utdannet lærere og utviklet lærebøker innen bioøkonomi.
Skolepolitikk stakk kjepper i hjulene
Kompleksiteten i samfunnsutfordringene og løsningene krever en tverrfaglig tilnærming, slik som bioøkonomifaget tilbyr, skriver forskerne i sin konklusjon. Men programfaget går nå en usikker fremtid i møte:
Høsten 2024 var det nasjonale nyhetsbildet preget av bilder av skuffede elever fra blant annet nettopp Dokka videregående skole da Fylkestinget i Innlandet besluttet å legge ned skolen. Programfaget blir ikke tatt opp på skolen elevene flyttes over til Gjøvik videregående skole.


