Illustrasjonsfoto: Bergen er en av flere norske kommuner med statlige arbeidsplasser. (Foto: iStock)Gode erfaringer med utflytting av statlige arbeidsplasser, likevel fortsetter sentraliseringen
oktober 17, 2025Ny rapport fra Telemarksforsking har undersøkt hva som skal til for å sikre vellykket nyetablering og utflytting av offentlige arbeidsplasser utenfor Oslo-området, og gir elleve råd for å lykkes.
Før sommeren leverte Telemarksforsking en omfattende rapport som undersøker utflytting og nyetablering av statlige arbeidsplasser utenfor Oslo fra flere perspektiver, blant annet: Hvilke regionale og faglige effekter har flyttingen hatt, hvordan har det påvirket organisasjonene internt og hva skal til for å lykkes med flyttingen?
– Funnene viser til gode erfaringer med å bygge opp statlige virksomheter utenfor Oslo, så lenge man gjør prosessen på en god måte. Samtidig er det såpass få virksomheter som er etablert de siste årene, at lokaliseringspolitikken i liten grad har klart å bidra til å oppfylle målet om en jevnere fordeling av statlige arbeidsplasser, sier prosjektleder Hanna Nyborg Storm.
Rapporten er utarbeidet i samarbeid med Proba samfunnsanalyse, på oppdrag for Kommunal- og distriktsdepartementet. Den er basert på et bredt og sammensatt datamateriale, blant annet litteraturgjennomgang, statistisk analyse og intervjuer med representanter som har førstehåndserfaring fra slike prosesser.
Regionale effekter: Begrenset effekt på antall arbeidsplasser og sentralisering
En viktig begrunnelse for å flytte statlige arbeidsplasser ut av hovedstaden er for å styrke distriktene og motvirke sentralisering. Rapporten finner, i tråd med tidligere funn, at desentraliseringseffekten av tiltakene er liten.
En viktig årsak er at det i hovedsak er de store byene utenom Oslo som har fått det meste av veksten i antall statlige arbeidsplasser de siste årene. Selv om utflytting og nyetablering av statlige arbeidsplasser har bidratt til å dempe sentraliseringen, har det likevel skjedd en klar sentralisering i perioden.
Samtidig er ikke flyttingen uten positive effekter lokalt: Flere av virksomhetene vokser i etterkant av etablering, og de statlige virksomhetene er mindre konjunkturutsatte, øker bredden i det lokale arbeidsmarkedet og tilfører viktige kompetansearbeidsplasser til regionen.
Faglige og organisasjonsinterne effekter: Nyrekruttering er avgjørende
En utfordring ved flytting av arbeidsplasser er at det gir store omstillingskostnader, men erfaringene viser at driftskostnadene over tid blir omtrent de samme som før flytting.
Rekruttering er avgjørende ettersom ansatte i liten grad følger etter, og fagmiljøene må bygges opp på nytt.
Ifølge rapporten oppgir de fleste virksomheter at rekruttering i hovedsak har gått fint, men at det kan være utfordrende å rekruttere spesialisert eller sjelden kompetanse. Likevel oppgir de fleste virksomhetene at de lykkes med rekrutteringen, selv om det i visse tilfeller kan ta tid.
De fleste virksomhetene leverer godt på sine tjenester i dag, ifølge forskerne, og i mange tilfeller har kvaliteten på tjenestene også gått opp. De argumenterer derfor for viktigheten av tålmodighet og god planlegging:
«Det er viktig at virksomhetene får tid og ressurser til å foreta oppbyggingen på en god måte. Inntrykket fra intervjuene er at overgangen blir mindre krevende dersom den er godt planlagt og har tilstrekkelig med støtte og midler.»
Suksesskriterier: 11 råd for å lykkes
Basert på de samlede funnene i prosjektet har forskerne definert suksesskriterier og gode råd for nyetableringer og utflyttinger av statlig virksomhet:
Sats på klynger
Det er en fordel om det kan bygges opp et kompetansemiljø på steder med flere lignende virksomheter. Dette medfører bredde i arbeidsmarkedet og øker sannsynligheten for positive synergier mellom virksomhetene. Små, isolerte virksomheter er sårbare. Det er en fordel om virksomheten ligger i en by eller et regionsenter hvor det er tilgang på lignende virksomheter og etterspurte bostedskvaliteter. Men hvor stort stedet bør være, avhenger mye av virksomhetens karakter.
Tenk langsiktig og planlegg nøye
Gode behovsanalyser og stegvis oppbygging er viktig for å lykkes med så vel utflytting som etablering av arbeidsplasser. En god plan for rekruttering er spesielt viktig, samt overføring og oppbygging av kompetanse der hvor det er aktuelt. Det er viktig at en i forkant forsikrer seg om at det er et visst rekrutteringsgrunnlag på tilflyttingsstedet og nødvendig infrastruktur.
Få på plass en god ledelse
God ledelse er en nøkkelfaktor for vellykkede etableringer. Dette er noe som må være på plass tidlig i prosessen. Gode ledere har en viktig rolle som motivatorer, kulturbyggere og forbilder. I både etablering av en ny virksomhet eller omlokalisering av eksisterende virksomhet er det behov for ledere med et strategisk blikk, som er nytenkende og opptatt av kontinuerlig utvikling og forbedring, og som evner å se samfunnsoppdrag, medarbeidere og organisasjon i sammenheng.
Jobb systematisk og strategisk med rekruttering og oppbygging av kompetanse
Tilgang på kvalifisert arbeidskraft fremstår som den aller viktigste forutsetningen for vellykkede prosesser. Dette er derfor noe det er helt sentralt å jobbe systematisk med. Virksomhetene arbeider på ulike måter med dette, avhengig av trekk ved den enkelte virksomhet, samt lokale forutsetninger og behov. Der hvor rekrutteringsgrunnlaget er mindre, har virksomhetene gjerne en strategi hvor de legger vekt på å bygge opp eller «dreie» kompetansen blant egne ansatte. Virksomhetene kan gjerne benytte seg av ekstern hjelp der hvor det er mulig og nødvendig.
Ha tålmodighet med prosessen
Man må regne med at det tar tid å etablere en virksomhet på et nytt sted. I denne tiden må man forvente en viss «nedetid» i tjenestene. Men hva dette innebærer i praksis, kan variere fra sak til sak. For lange planleggings- og overgangsperioder kan også ha sine nedsider.
Sett av tilstrekkelig med midler
Det er kostnadskrevende å bygge opp en virksomhet på et nytt sted. Dette gjelder både om en skal beholde ansatte i en overgangsperiode som kan bidra med opplæring/kompetanseoverføring, eller om en skal jobbe med rekruttering. Det kan også kreve store investeringer i bygg og tekniske løsninger.
Ha en viss størrelse på virksomheten
Virksomheten må være av en viss størrelse for å få et godt faglig og sosialt miljø. Alternativt må det være andre, lignende virksomheter på stedet som man kan dra nytte av.
Jobb med å skape felles kultur og godt arbeidsmiljø
Et godt faglig og sosialt miljø er viktig for at medarbeiderne skal trives. Felles kulturbygging kan spesielt være et viktig grep der hvor virksomheten flytter, eller der hvor man skal bygge opp noe helt nytt. Mange av casevirksomhetene beskriver at en utfordrende, men givende, oppbyggingsfase har påvirket virksomheten positivt i ettertid.
Lær av andre
Det kan være nyttig å lære av andre som har vært gjennom lignende prosesser. Enkelte nevner også at DFØs veileder for omstilling har vært nyttig i prosessen.
Samarbeid med eksterne miljøer ved behov
Alt trenger ikke å løses lokalt. Det er mulig å kjøpe ekspertise og kapasitet fra eksterne virksomheter, eller samarbeide med lignende miljøer. Mange av casevirksomhetene har gode erfaringer med å jobbe på tvers av virksomheter og lokasjoner.
Skap et godt lag lokalt
Det er viktig å ha gode samarbeidspartnere lokalt. Dette kan være andre virksomheter, UH-institusjoner eller vertskommunen. Gjennom felles samarbeid kan en skape et attraktivt lokalmiljø og arbeidsmarked, som i neste omgang kan lette arbeidet med rekruttering og utvikling av virksomheten.


