Helse, utdanning og velferd
Forskergruppen for Helse, Utdanning og Velferd arbeider først og fremst med FoU og innovasjon. I tillegg tilbyr vi foredragsvirksomhet, undervisning og læremiddelutvikling samt bistand gjennom veiledning, kompetanseutvikling og kvalitetssikring.
Vi har gjennomført prosjekter innen områder som blant annet arbeidsliv og arbeidstilrettelegging, folkehelse, helsetjenester, pleie og omsorg, psykisk og psykososial helsefremming, velferdspolitikk og levekår, profesjonsforståelse og profesjonsutøvelse, mangfold, inkludering, deltakelse, forebygging, utenforskap, flyktninger og innvandring, urfolk, oppvekst, skole og utdanning, spesialpedagogikk og inkluderende opplæring, mobilitet i utdanningsløpet, pedagogisk- psykologisk rådgivningsarbeid, systemrettet arbeid, kvalitetssikring i pedagogiske tjenester, familiemangfold og nye familieformer, samlivsbrudd og foreldreskap, vold og overgrep, samt barnevern.
Forskergruppen for Helse, Utdanning og Velferd er et aktivt og konkurransedyktig fagmiljø med lokale, regionale og nasjonale prosjekter. Forskergruppen har en omfattende vitenskapelig publisering. Avdelingens ansatte har bred og tverrfaglig kompetanse og bakgrunn fra felt som spesialpedagogikk og pedagogikk, statsvitenskap, sosiologi, helsevitenskap, sosialt arbeid, psykologi, barnevern, sosialantropologi og filosofi. Forskergruppen gjennomfører prosjekter både i offentlige tjenester og blant ulike grupper i samfunnet. Vi forsker på statlige og kommunale sektorer som oppvekstsektoren, skolesektoren, barnehagesektoren, kultur- og fritidssektoren og helsesektoren.
Aktuelle temasider
-
Forsking på barn og unge
Telemarkforskning gjennomfører forskning, utviklingsarbeid og evalueringer med barn og unges oppvekstvilkår som tema. Vi deltar dessuten i veiledning av barnehageeiere om kvalitet i barnehagen.…
-
Helsetjenesteforsking
The health and care sector is a field of research where we build on extensive sector competence. For several years, we have built up…
-
Kompetanseløft for spesialpedagogikk og inkluderende praksis
Telemarkforsking har erfaring med å tilby forskningsbaserte forelesninger og undervisningsopplegg for Kompetanseløft for spesialpedagogikk og inkluderende praksis, og kompetanseutvikling i partnerskap med skoler og barnehager…
-
Velferd
Vold og overgrep Dette forskningstemaet omhandler utsatte grupper som er utsatt for vold og overgrep i vid forstand. Vi har en bred forståelse av…
Aktuelle prosjekter
-
Undersøkelse av Sametingets valgmanntall
Det er over 30 år siden Sametinget ble opprettet. Sametingets valgmanntall har vokst siden opprettelsen. Sametingets plenum har i møte i desember 2022 vedtatt…
-
Prosess for overgang Barnehage - Skole
Bistå i arbeidet med å utvikle et digitalt informasjonssystem i overgangen mellom barnehage og skole.
-
Evaluering av dagens rett til utdanningspermisjon
Arbeids- og inkluderingsdepartementet (AID) ønsker en evaluering av effekter av retten til utdanningspermisjon etter arbeidsmiljøloven § 12-11.Telemarksforsking gjennomfører i den forbindelse analyser av registerdata.Ansatte…
-
Utvikling av programteori for Foreldrekompasset
Formålet med prosjektet er å utvikle en programteori for det forebyggende tiltaket Foreldrekompasset. I tillegg skal det gjennomføres en samfunnsøkonomisk analyse av tiltaket.
-
Analyse av beskyttelsesfaktorer for utjevning av sosioøkonomiske forskjeller
Prosjektet har som formål å gjennomføre en analyse av beskyttelses- og risikofaktorer for kommuner og delregioner i Agderregionen, samt analyser brutt ned på den…
Aktuelle publikasjoner
Se flere publikasjonerAktuelle saker
-
Barns bosted og medvirkning
Delt bosted for barn forutsetter harmoni og gode relasjoner mellom foreldrene. 63 prosent av foreldre som ikke bor sammen sier at barna ikke har påvirkning på bostedsløsningen.
27.01.2023
-
Moderne familier møter barnehagen i ny bok
Hva er familie? Dette er et av spørsmålene Telemarksforskings Monica Bjerklund stiller i en ny bok om familieformer i dagens samfunn.
06.09.2022
-
Evaluering av Roots of Empathy
Kan babybesøk på skoler fremme empati hos barn? Notodden kommune prøver ut klasseromsprogrammet Roots of Empathy og takket være engasjerte instruktører, familier og prosjektledelse har de lykkes med implementeringen av det empati-byggende programmet.
08.06.2022
-
Samiske barn forteller
Når samiske barn forteller om egen oppvekst vektlegger de stor grad av stedstilhørighet og relasjoner til de nærmeste. De uttrykker stolthet over egen kultur og motstand mot diskriminering. Rettigheter forstår de både som universelle rettigheter og urfolksrettigheter. Under sistnevnte er det å bruke samisk språk, relasjoner og deltakelse i aktiviteter sentralt.
11.05.2022
-
Kartlegging av Grønt arbeid
Antall avtaler om arbeidsmarkedstiltaket Grønt arbeid er redusert de siste årene. Telemarksforsking har kartlagt tiltaket, og konkluderer med at bruken er redusert som følge av endringer i føringer for tiltaksbruken i NAV.
06.05.2022